Leef is mien Land

14 Jan

Hoe groen was dit land, voordat de mijnen hier kwamen
Hoe groen en hoe mooi, maar vergeten en arm
Hoe zwart werd dit land, toen de steenbergen kwamen
Hoe zwart van de rook, van de stof en het lawaai

Hoe rijk werd dit land, toen men gaten ging boren
en de goudstukken eruit werden geblazen, met zwaar dynamiet
Hoe scheef hing dit land, toen de aarde ging barsten
en de huizen verzakten, zoals men vandaag nog kan zien

Refrein:
Maar lief is mijn land, mij altijd gebleven
zoals het was, zoals het is en hoe het ook zal worden
Want goed is mijn land, en zo zal het blijven
een stuk van mijn hart, van mijn leven op aarde

Hoe vol werd dit land, toen al de vreemden hier kwamen
en een boterham vonden, diep in de grond
Hoe trots was dit land, op de kracht van de mijnwerker
Die het land en zijn mensen, nieuwe welvaart toen schonk

Refrein:
Maar lief is mijn land, mij altijd gebleven
zoals het was, zoals het is en hoe ook zal worden
Want goed is mijn land, en zo zal het blijven
een stuk van mijn hart, van mijn leven op aarde

Hoe modern werd het land, toen het chemisch ging denken
en nylon kon winnen, uit olie en uit kolen
Hoe sjiek werd dit land, toen het ‘Hollands’ ging spreken
en dorpen ging bouwen, van plastic en staal

Refrein:
Maar lief is mijn land, mij altijd gebleven
zoals het was, zoals het is en hoe ook zal worden
Want goed is mijn land, en zo zal het blijven
een stuk van mijn hart, van mijn leven op aarde

Hoe armoedig werd mijn land, toen de mijnen verdwenen
met wekplekken, koeltorens, pijpen en aal
Hoe vlak werd mijn land, zonder steenbergen en schachten
Daar ligt nu mijn land, kijk, hoe naakt en hoe kaal

Refrein:
Maar lief is mijn land, mij altijd gebleven
zoals het was, zoals het is en hoe ook zal worden
Want goed is mijn land, en zo zal het blijven
een stuk van mijn hart, van mijn leven op aarde

Hoe koud is mijn land, en hoe koud is het leven
van mijnwerkers met stoflongen, en een ziekenpensioen
Hoe stil is dit land, voor al die werkelozen
Die hard hebben gewerkt, is dat nu hun loon?

©K

Leave a Reply

